header_stijlplan8.jpg

Mag ik zelf mijn huis op Funda adverteren?

Deze week is er iets bijzonders gebeurt met Funda. Vanaf 3 juli is het namelijk voortaan mogelijk voor álle Nederlandse makelaars om op Funda te kunnen adverteren. Huh, hoor ik je denken. Dat was toch al? Nee dus. Het adverteren op Funda was tot voor kort nog altijd een voorrecht geweest voor de NVM makelaars. Op zich logisch als je weet dat Funda ontstaan is vanuit de branchevereniging van de Nederlandse makelaars. (NVM). Tijden veranderen echter en Funda is in de praktijk steeds meer een consumenten site geworden. Welke zich richt op het samenbrengen van vraag en aanbod van woningen. Een bijbehorende vraag is wellicht dan ook ‚Mag ik dan ook zelf mijn huis op Funda adverteren?’

Woningsites

Mag ik zelf mijn huis op Funda adverteren?

Hoewel Funda op het eerste gezicht een woningsite voor consumenten is, is het adverteren er op vooralsnog niet mogelijk voor consumenten. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd tot het ook mogelijk wordt voor consumenten om direct de eigen woning te kunnen adverteren. Om de eenvoudige reden dat Funda steeds meer concurrentie krijgt. Wil Funda haar voorrangspositie blijven behouden dan hebben ze binnen mijn visie geen andere keus dan het op termijn voor iedereen mogelijk te maken om te kunnen adverteren.

De rol van de makelaar verandert hierdoor nog meer van bemiddelaar/verkoper naar een all round adviseur rondom de woning verkoop. Waarbij betrokkenheid, ontzorgen en kwaliteit de sleutelwoorden zijn.

Facebook opkomende concurrent van Funda

Facebook is op dit moment waarschijnlijk de grootste concurrent van Funda. Ontzettend veel mensen zijn actief op Facebook. Wie een woning in verkoop heeft kan deze heel simpel onder de aandacht brengen binnen de eigen online vriendenkring. Hoe makkelijk is het verder om te vragen of ze je bericht willen delen. En net zo makkelijk is het om een woning door te sturen naar een bekende als je weet dat iemand uit je eigen vriendenkring op zoek is naar een dergelijke woning. Het mooie aan Facebook is tevens dat het mogelijk is de woning onder een hele specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen middels een Facebook advertentie. Een makelaar die hier goed in thuis is kan zo tegen erg lage kosten vraag en aanbod bij elkaar brengen. Hoe mooi kan het zijn.

Andere opkomende woningsites

De grootste kracht van Funda? Ze hebben de grootste naamsbekendheid onder woningzoekende. Daarnaast is er ook geen beter denkbaar werkend concept dat vergelijkbaar werkt als Funda. Zodra er echter een concurrent op de markt verschijnt welke omarmd wordt door de mark, mét een totaal andere manier van zoeken. Dan kan het wel eens heel snel afgelopen zijn met die naamsbekendheid. Ik noemde Facebook al welke terrein aan het winnen is. Andere mogelijke toekomstige woningsites zijn De MyHome app – De slimme ‘datingsite’ voor woningen. En Google welke zich steeds meer bezighoudt met de vastgoedbranche. Nu al wordt Google veel gebruikt door woningzoekenden door simpelweg een opsomming van woonwensen in te voeren in de zoekmachine. Het is voor Google nog maar een kleine stap om deze te koppelen aan haar Street-view-maps waardoor er in de (nabije) toekomst ook  te koop staande woningen getoond kunnen worden. Genoeg ontwikkelingen dus. We gaan het meemaken. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

Marion Reiling

Ook interessant:

Blog woningverkoop

Mijn Blog voor nog meer inspirerende tips en tricks om je woning te verkopen.

Met onderwerpen over:
Woningfotografie |  Huis erven  | Woningwaarde
Verkoopklaar maken  |  Woningmarketing
Huizenzoeker  |  Verkoopstyling  |  Makelaar
Huis verkopen bij scheiding | Woning kopen
Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *