header_stijlplan8.jpg

Waarom je geen foto’s moet achterhouden bij huis op Funda

De zoektocht naar een nieuwe woning begint tegenwoordig vrijwel altijd online. Met Funda als marktleider. Zoals bij alle andere online zoekprocessen wordt internet vooral gebruikt voor zelfbediening. Internet geeft ons de regie over wat we zoeken en dat maakt het zo populair. Omdat we op internet graag heel gericht zoeken, hebben we geen behoefte aan grote hoeveelheden informatie. Wel aan duidelijke, heldere en complete informatie die we snel kunnen ‘scannen’. Daarom is het aan te bevelen geen foto’s achter te houden bij je huis op Funda.
huis op Funda

Niet lezen maar scannen van huis op Funda

Op internet lezen we liever niet te veel. We laten liever onze ogen over de geboden informatie gaan ‘het zogenaamde scannen’ om snel te vinden wat we zoeken. Dat gezegd te hebben is het dus slim om bezoekers van je huis op Funda presentatie op een scanbare manier de informatie te geven waar deze naar op zoek is:
  • Wat heeft het huis te bieden
  • Wat maakt de woning uniek (woobeleving)
  • Hoe is de indeling
  • Waar ligt de woning
  • Wat is de vraagprijs
  • Is er iets waar ik rekening mee moet houden

Incomplete informatie zorgt voor wantrouwen

De scanbare informatie dient zo helder en compleet mogelijk te zijn. Het gebeurt in de praktijk stiekem nog best vaak dat een woningpresentatie incompleet is. Veelal doordat er foto’s ontbreken van bijvoorbeeld een slaapkamer, een zolder of de complete binnenkant van de woning. En dat is zo zonde want het zorgt voor wantrouwen.
  • ‘Wat is er mis met de slaapkamer of het interieur’
  • ‘Wat heeft de huidige eigenaar te verbergen’
  • ‘Oei, het zal wel flink gerenoveerd moeten worden’
Zijn de meest voorkomende (onbewuste) reacties op het ontbreken van gewilde informatie. En weg zijn ze bij je online woningpresentatie. Secondenwerk… en de kans op een kijker is weg. Terwijl de kijker misschien zomaar eens je koper had kunnen zijn.

Waarom worden foto’s achterwege gehouden?

  • ‘Ik wil nieuwsgierigheid opwekken zodat ze de brochure opvragen’
  • ‘Niet alle foto’s zijn nodig om een beeld te krijgen van de woning’
  • ‘De huidige situatie schrikt mensen af’
Zijn zomaar een paar opvattingen die kunnen heersen bij zowel een makelaar als bij de woningverkoper. Welke er uiteindelijk toe leiden om er voor te kiezen foto’s niet te communiceren in de woningpresentatie. Absoluut een gemiste kans. Een woningzoekende op internet wil weten waar hij aan toe is. Alleen dan kan hij in vertrouwen beslissen of hij naar een woning wil gaan kijken. Zodat hij niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Marion Reiling

Ook interessant:

Blog woningverkoop

Mijn Blog voor nog meer inspirerende tips en tricks om je woning te verkopen.

Met onderwerpen over:
Woningfotografie |  Huis erven  | Woningwaarde
Verkoopklaar maken  |  Woningmarketing
Huizenzoeker  |  Verkoopstyling  |  Makelaar
Huis verkopen bij scheiding | Woning kopen
Woning verkopen  | Verhuizen  | Zelf verkopen
Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *