header_stijlplan9.jpg

Woningfotografie | Communiceer aankoopbeleving in foto huis presentatie

Wat is het verhaal van jouw huis? Wat maakte dat je ooit verliefd werd op jouw eigen huis. Wat het ook was, grote kans dat het iets te maken had met een bepaalde beleving. En laat dat nou precies dé reden zijn waarom een koper weer valt voor jouw huis. Want een beleving verandert niet. Waarbij ik voortaan zelfs durf te stellen, na al die jaren ervaring met verkoopstyling en woningfotografie, dat het vooral de beleving is welke de woning onderscheidend maakt van haar concurrentie. En dat die dus voelbaar moet zijn op de foto huis presentatie. Ook wel de woonbeleving of aankoopbeleving genoemd.
 Foto huis

Woonbeleving dient voelbaar te zijn in foto huis presentatie

Wat vertelt jouw huis? Dat het zoveel aantal vierkante meter is met een x aantal slaapkamers of dat je iedere ochtend wakker wordt met de zon op je gezicht en de vogeltjes hoort fluiten. Of dat het zo fijn en gemakkelijk is dat je op loopafstand van het centrum woont. In al die jaren, heb ik nog nooit iemand horen zeggen; Ik heb het huis gekocht omdat het perceel zo groot was. Of dat het zo goed onderhouden was. Op mijn vraag wat het huis zo bijzonder maakt krijg ik bijna altijd een reactie in de trant van:
  • We vielen als een blok voor het uitzicht
  • De ligging is zo ideaal
  • Het was de sfeer van het huis waar we door geraakt werden

Zaken die niets te maken hebben met concrete zoekcriteria. Wel alles met beleving en dat maakt het zo moeilijk om soms een goede match te vinden in woning vraag en aanbod. Op basis van feitelijke zoekfilters krijgen woningzoekenden woningaanbod te zien. Wanneer de foto huis presentatie echter niet de bijbehorende woonbeleving communiceert dan is dat misschien wel de grootste gemiste kans op verkoop.

Onbewust zoeken naar match foto huis en beeld in het hoofd

Woningzoekenden hebben een bepaald beeld in hun hoofd van waar de woning aan moet voldoen. Dat beeld is de aankoopbeleving. Bij het ‘scannen’ van de foto huis presentaties doen zij in feite niets anders dan onbewust een match zoeken bij wat ze in hun hoofd hebben en wat ze zien en ervaren op de foto’s. Is er een match dan is de kans op verkoop al grotendeels gemaakt. En kan definitief worden als de bezichtiging bevestigd wat de woningzoekende op de foto’s al ervaren heeft.

Twee voorbeelden communiceren aankoopbeleving

 

 

Foto huis

Appartement stond 7 jaar in verkoop. Het grote balkon was dé unieke woonbeleving. Foto links communiceert een kale tuinset. Foto rechts communiceert een een aangename zomerse loungeplek waarbij balkon en woonkamer als één grote leefruimte beleeft wordt. Verkocht in twee weken na de styling en de nieuwe foto huis presentatie

Foto huis

Deze woning kwam nieuw in verkoop. Links zie je de leefruimte van een drukke gescheiden ondernemer. Een dergelijke inloopkast is dé droom van menig vrouw. Zij moet zichzelf zien zitten in haar eigen ‘kledingwinkel’. Naast flink opruimen was het toevoegen van vrouwenkleding hier dan ook een must. En zie daar de aankoopbeleving van de luxe grote inloopkast.

 

Marion Reiling


Ook interessant:

Blog woningverkoop

Mijn Blog voor nog meer inspirerende tips en tricks om je woning te verkopen.

Met onderwerpen over:
Woningfotografie |  Huis erven  | Woningwaarde
Verkoopklaar maken  |  Woningmarketing
Huizenzoeker  |  Verkoopstyling  |  Makelaar
Huis verkopen bij scheiding | Woning kopen

 

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *