06 45 95 33 70
10 MEEST GEMAAKTE FOUTEN BIJ INTERIEURFOTOGRAFIE

10 MEEST GEMAAKTE FOUTEN BIJ INTERIEURFOTOGRAFIE

Je hebt je vast wel eens georiënteerd op Funda, de nummer 1 woningsite van Nederland. En misschien dat je het wel eens meegemaakt hebt. Klik je enthousiast op een woning. Verdwijnt dat enthousiasme snel bij het zien van de rest van de foto's.


Goede verkoopfoto’s prikkelen woningzoekenden en nodigen uit tot een bezichtiging. Ze kunnen de woning presentatie dus maken of breken.

Het maken van goede verkoopfoto’s klinkt eenvoudiger dan het is. Iedereen kan tegenwoordig foto’s maken. De vraag is echter wat je wilt communiceren met je foto’s. Ook wel beeldcommunicatie genoemd. Een talent dat niet voor iedereen is weggelegd. Binnen de interieurfotografie echter wel enorm belangrijk. Sinds de komst van het internet zijn de verkoopfoto’s immers het meest krachtige marketinginstrument binnen de woningverkoop.


MEEST  GEMAAKTE FOUTEN VOORKOMEN BIJ INTERIEURFOTOGRAFIE

Ik help je graag de meest gemaakte fouten bij de interieurfotografie te voorkomen. Hieronder daarom de 10 meest gemaakte fouten op een rijtje, die ik als verkoopstylist het meeste tegenkom. Met uiteraard de tip erbij hoe de interieurfotografie wel moet.


1) TE DONKERE FOTO’S 

Doe gordijnen open, maak gebruik van lichte woonaccessoires en doe lampen aan. Investeer in een professionele fotograaf die zijn vak verstaat. Denk aan belichting bij tegenlicht.


Foto onder

Links: Een wat donkere rommelige slaapkamer

Rechts: Een slaapkamer foto die veel licht communiceert

Interieurfotografie

2) HET INTERIEUR VRAAG TE VEEL AANDACHT

Bij de woningverkoop verkoop je de ruimte en niet het interieur. Leg hier dan ook de focus op. Het interieur zorgt voor een aankoopbeleving, geeft de ruimte een functie en dient als meetinstrument. Less is more is hier dan ook het credo.


Foto onder

Links: Het interieur wordt gecommuniceerd

Rechts: De woonkamer wordt gecommuniceerd

Interieurfotografie

3) FOUTE VOLGORDE FOTO’S

Is het je ooit opgevallen dat verkoopfoto’s geplaatst worden in de volgorde waarin ze gemaakt worden. De fotograaf loopt van buiten naar binnen. Meestal bevindt zich het toilet in de hal. Met als gevolg dat je als kijker dus welkom geheten wordt door het toilet! De eerste binnenfoto dient natuurlijk een uitnodigende foto van de woonkamer te zijn


Foto onder

Links: Het toilet als een van de 1e binnenfoto's op Funda

Rechts: Of toch beter de woonkamer als een van de 1e binnenfoto's

4) PLUSPUNTEN VAN DE WONING ZIJN ONVOLDOENDE ZICHTBAAR

Het zijn de pluspunten van een woning die de woning uniek maakt. En waar kandidaat kopers voor zullen vallen. Een open haard, een vide, een grote woonkamer, een garage etc… Elke woning kent pluspunten. Zij maken een groot verschil in wel of niet kopen. Zet ze daarom prominent op de verkoopfoto’s.


Foto onder

Links: De tafel krijgt alle aandacht en ontneemt het zicht op de authentiek erker

Rechts: De authentieke erker is een pluspunt van de woning die vol zichtbaar mag zijn

5) WEL PROFESSIONELE FOTOGRAFIE, GEEN STYLING

Al heb je de beste fotograaf van Nederland. Als datgene wat hij voor zijn camera krijgt niet klopt, is het zonde van de investering in professionele fotografie. Verkoopstyling en woningfotografie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Verkoopstyling zorgt voor een kloppend beeld. De fotograaf legt dit beeld vast.


Foto onder

Links: Je krijgt het gevoel dat er geen bed kan staan in deze slaapkamer

Rechts: Een aantrekkelijke foto welke een slaapkamer communiceert

2) HET INTERIEUR VRAAG TE VEEL AANDACHT

Bij de woningverkoop verkoop je de ruimte en niet het interieur. Leg hier dan ook de focus op. Het interieur zorgt voor een aankoopbeleving, geeft de ruimte een functie en dient als meetinstrument. Less is more is hier dan ook het credo.


6) NIET UITNODIGEND

Een verkoopfoto dient uitnodigend te zijn. Communiceer datgene op de foto dat sfeer geeft. Woningblindheid komt vaak voor bij bewoners. Zaken die een verkoopfoto ‚verstoren’ worden niet meer gezien. Less is more is ook hier het credo. En niet te vergeten het maken van een foto vanuit de juiste invalshoek.


Foto onder

Links: De slaapkamer is alles behalve aantrekkelijk

Rechts: Een aantrekkelijke slaapkamer in hotellook waar je graag zo induikt

7) FUNCTIE VAN DE RUIMTE IS ONDUIDELIJK

Elke kamer / ruimte heeft van nature een functie. Woningzoekenden raken verward wanneer deze niet helder is. Richt de ruimte in waarvoor deze bedoeld is. Het maakt de ruimte ook nog eens optisch groter én sfeervoller. Vooral bij slaapkamers is hier heel veel winst te behalen.


Foto onder

Links: Je hersenen registreren een tegelvloer en denken dat je een keuken, badkamer of bijkeuken ziet

Rechts: Door in te richten als slaapkamer geef je de ruimte haar functie terug. Hallo grote slaapkamer!

8) ONVOLDOENDE RUIMTELIJKHEID

Dieptewerking maakt een kamer optisch groter. Less is more is hier het credo. Om de ruimte vervolgens zichtbaar te maken is het goed een meubelstuk of woonaccessoires op de voorgrond te plaatsen voor een realistisch beeld van de afmeting en indeling.


Foto onder

Links: De rode bank en het bed krijgen alle aandacht

Rechts: De slaapkamer wordt zichtbaar door alle 'afleiding' te verwijderen en kleuren te downsizen

9)  RUIMTE NIET ZICHTBAAR

Het beeld dat woningzoekenden zien op de verkoopfoto’s is het beeld dat ze vasthouden. Bij ruimtes die gedateerd, onduidelijk of smaakgevoelig zijn ingericht is het slim om de potentie van de ruimte zichtbaar te maken middels een visual; een digitale schets van hoe de ruimte kan worden na een verbouwing. De kandidaat koper wordt dan uit het bestaande beeld gehaald en gaat zelf invulling geven aan zijn eigen wensen.


Foto onder

Links: De keuken voelt veel kleiner aan dan dat deze is

Rechts: Een visual laat zien hoe ruim de keuken kan zijn na een verbouwing

10) GEEN GEBRUIK VAN ZICHTLIJNEN

Zichtlijnen nemen het oog van de kijker mee.  Het geeft diepte aan een foto en maakt een ruimte optisch groter.


Foto onder

Links: Het bed / dekbedovertrek vraagt alle aandacht. Het is eerder een marktplaatsfoto voor  het bed

Rechts: Het oog van de kijker wordt meegenomen over het bed naar de aanwezige inloopkast

Lees verder voor meer inspiratie


Woning verkopen
door Marion Reiling 28 feb., 2023
Wat staat centraal binnen de woningverkoop? Een vraag die ik altijd stel aan woningverkopers. Meestal krijg ik dan als antwoord 'Het huis'. Een logisch antwoord zou je zeggen. Het is echter een misvatting die menig woningverkoper maakt wanneer zij hun woning verkopen.
Herinneringen
door Marion Reiling 28 feb., 2023
Kop koffie…? Dat is meestal de eerste vraag als ik binnenstap bij iemand die zijn huis verkopen gaat of al langere tijd in verkoop heeft staan. Al snel zit ik aan de eettafel met een dampende kop thee voor me want koffie is niet echt aan mij besteed. En luister naar de prachtige en soms ook emotionele verhalen die de bewoners mij toevertrouwen.
Share by: