Een vrijblijvend inventarisatie gesprek is altijd de eerste stap voor een mogelijke verkoopstyling. Ik wil altijd eerst een woning gezien hebben voor ik een verkoopplan maak. Omdat de ervaring mij leert dat een woning vrijwel altijd verborgen pluspunten heeft. Niet zichtbaar op de eerdere woningpresentatie. Of omdat de bewoners 'blind' zijn geworden voor de oorspronkelijke ruimte welke door de loop der jaren simpelweg een ander doel heeft gekregen. Aan mij de dankbare taak om hier doorheen te kijken en de pluspunten van de woning weer naar boven te halen.
Van nature heeft elke kamer / ruimte in een woning een functie. In de praktijk verdwijnt deze nog wel eens. Met name bij slaapkamers zie je dit vaak terug. Welke vaak in gebruik zijn als strijkkamer of studeerkamer. Geen probleem zolang de bewoners in hun huis wonen. Het is immers hun thuis en zij moeten zich daar prettig in voelen. Het wordt een ander verhaal wanneer de woning in verkoop gezet wordt. Er is dan woningfotografie nodig om de woning online te kunnen etaleren.
Online woningsites zijn er op gericht het zoekproces te filteren om zo een zo’n goed mogelijke match te vinden. Welke aan de voorwaarden van de woningzoekenden voldoet. Het aantal slaapkamers is een dergelijke filter. Wanneer een woningzoekende op zoek is naar een woning met bijvoorbeeld drie slaapkamers. Dan verwacht hij, bewust of onbewust, ook drie slaapkamers te zien op de woningfotografie van de aangeboden woningen.
Voor woningzoekenden schept het verwarring wanneer de natuurlijke functie van een ruimte niet helder is. Ze zien iets wat niet matcht met waar ze naar op zoek zijn. Zo blijkt het in de praktijk lastig te zijn om door om bijvoorbeeld een slaapkamer te zien in een werkkamer. Vaak omdat een werkkamer veel meer ruimte in beslag neemt door een groot bureau dat de ruimte optisch klein maakt. Er ontstaat twijfel of de kamer groot genoeg is om er een bed of een kast in te plaatsen.
Help je kijkers daarom door elke ruimte de functie te geven die het van nature heeft. En richt dus de ruimte in waarvoor deze bedoeld is. Het schept niet alleen duidelijkheid. Het maakt de kamer vaak ook nog eens optisch groter. De kamer toont sfeervoller waardoor deze beter uitnodigt voor een bezichtiging. En in sommige gevallen kun je zelfs een extra slaapkamer communiceren in de verkooppresentatie waardoor er een grotere doelgroep bereikt wordt.
De keuze voor een bepaalde badkamertegel is zowel trend- als smaakgevoelig. Is de basis van een badkamer goed. Dan kun je met het kiezen voor een andere vloer een compleet andere look creëren. Een relatief kleine investering met een meer dan groots effect.
Soms is het zonde om een bestaande (authentieke) vloer te vervangen. Echter vraagt de bestaande vloer wel wat aandacht. Een houten vloer is daar een goed voorbeeld van. Is de vloer nog in prima conditie maar toont deze gelig door een laklaag. Dan biedt schuren een perfecte oplossing waardoor de woning compleet opgehaald wordt van ouderwets naar eigentijds. Helemaal als de inrichting hier ook op afgestemd is. En ook hier zijn
kartonnen meubels gebruikt.